Nieuws Hoogtepunten

;

donderdag 24 april 2008

Lao Tse - De Deugd - Geloof

Achtendertig - eerste deel

De hoogste deugd is niet deugdzaam;
daardoor heeft het waarlijk deugd.
De laagste deugd verliest nooit
het zicht op de eigen deugd;
is niet bewust van zijn goedheid,
daardoor heeft het geen echte deugd.

De hoogste deugd vereist geen actie,
toch heeft het redenen
om op deze manier te handelen.
De hoogste medemenselijkheid vereist actie,
Toch heeft het geen redenen
om op deze manier te handelen.

De hoogste rechtvaardigheid vereist actie,
en het heeft zijn redenen
om op deze manier te handelen.
Het hoogste fatsoen vereist actie,
en als niemand er op regeert,
dan rolt het boos de mouwen op
en dwingt de mensen er mee in te stemmen.

Achtendertig - tweede deel

Daarom - als de Weg verloren gaat -
alleen dan hebben we deugd.
Als deugd verloren gaat,
alleen dan hebben we menselijkheid.
Als menselijkheid verloren gaat,
alleen dan is er rechtvaardigheid.
Als rechtvaardigheid verloren gaat,
alleen dan is er fatsoen.
En wat fatsoen betreft,
Dat is alleen maar de dunne schil
van trouw en oprechtheid,
en het begin van wanorde.
En kennis van de toekomst
is slechts een bloemrijke valstrik van de Weg.
Het is het begin van dwaasheid.

Daarom vertrouwt de grootse mens
op datgene wat volledig is en niet op wat mager is.
en niet op wat aan de oppervlakte is,
vertrouwt op het fruit en niet op de bloemen,
en neemt daarom het ene aan
en verwerpt het andere.

Heelheid

Van hen uit oeroude tijden
die het ene bereikten -
Doordat de Hemel het ene bereikte
werd ze helder;
Doordat de Aarde het ene bereikte
werd ze stabiel;
Doordat de goden het ene bereikten
werden ze goddelijk.
Doordat valleien het ene bereikten
werden ze gevuld.
Doordat koningen en edelen het ene bereikten,
maakten zij het land ordelijk en veilig.

Als we dit doorspreken naar een logische conclusie,
kunnen we zeggen -
Als de Hemel daardoor niet helder zou zijn,
ben ik bang dat ze zou versplinteren.
Als de Aarde daardoor niet stabiel zou zijn,
ben ik bang dat ze zou uiteenvallen.
Als de goden daardoor niet goddelijk zouden zijn,
ben ik bang dat ze krachteloos zouden zijn.
Als de valleien daardoor niet vol zouden zijn,
ben ik bang dat ze zouden opdrogen.
En als de koningen en edelen
daardoor niet edel en verheven zouden zijn,
ben ik bang dat ze zouden tuimelen en vallen.

Daarom moet het zo zijn
de het edele heeft de oorsprong als grondslag;
En het moet zo zijn
dat het lage het fundament is van het hoge.
Daarom noemen koningen en edelen zichzelf
"weeskind", "weduwnaar" en "Degene zonder graan".
Dat is toch de grondslag als oorsprong?

Daarom beschouwen ze hun grote aantallen wagens
alsof ze geen wagens bezitten.
En het is om deze reden,
dat zij niet willen verblinden en schitteren als jade,
maar sterk en vastberaden als steen willen blijven.

Reizigers

Als de hoogste soort mensen hoort van de Weg
zijn ze in staat het vlijtig te beoefenen;
De gemiddelde mensen horen van de Weg
behouden ze sommige zaken en verliezen ze andere.
Als de laagste soort van mensen hoort van de Weg,
lachen zij er luid om.
Als ze er niet om zouden lachen,
zou het niet kunnen worden beschouwd als de Weg.

Daarom is er hierover een bekend gezegde, dat zegt:

De heldere Weg lijkt donker te zijn;
De Weg die voortgaat lijkt zich terug te trekken;
De vlakke Weg blijkt oneffen te zijn;
De hoogste deugd is leeg als een vallei;
Het zuiverste wit lijkt te zijn besmeurd;
Onmetelijke deugd lijkt onvoldoende;
Sterke deugd blijkt dun en zwak te zijn;
De eenvoudigste werkelijkheid blijkt te veranderen.

Het Volmaakte Vierkant heeft geen hoeken;
Het Grote Voertuig heeft veel tijd nodig te voltooien;
De Grootse Toon maakt nauwelijks geluid;
Het Grootste Beeld heeft geen vorm;
de Weg is verborgen en zonder naam.

De Weg is groot maar heeft geen naam.
Alleen de Weg is goed in het beginnen van dingen
en ook goed in het tot vervulling brengen van alles.

Geen opmerkingen: