Nieuws Hoogtepunten

;

zondag 30 maart 2008

Altruïsme is een keuze

SAMENVATTING
Zien lijden, doet lijden. Dat weten we allang. Dat dit gevoel eigenlijk een uitdrukking van empathie is, werd onlangs ontdekt door Niezink (RuG). En empathie zorgt er weer voor dat we anderen willen helpen: we worden er altruïstisch van. In tegenstelling tot de evolutionaire theorie over altruïsme werkt dit mechanisme niet alleen bij familie, maar vooral bij vrienden. Altruïsme is dan ook geen automatisme maar een keuze.


In dit artikel op kennislink wordt gesugereerd dat deze nieuwe ontdekkingen op het gebied van altruïsme, niet evolutionair zijn. De evolutionaire theorie is inderdaad een andere dan de theorie die in dit artikel wordt gezien als de meer volledige. Dit wil echter niet zeggen dat bijde theorieen evolutionistisch kunnen zijn. Er is een hogere mate van complexiteit gevonden en daaruit wordt opgemaakt dat er sprake is van een vrije wil. Dit wordt vervolgens gebruikt om te veronderstellen dat er geen sprake kan zijn van evolutie omdat het denken dan deterministisch moet zijn. Er is hier sprake van een cirkelredenering. Er is een veel voorkomende fout ingeslopen bij de schrijver van het artikel. Wanneer het denken via de mooie weg van evolutie, met deterministische processen, aankomt bij het vraagstuk van de vrije wil wordt het ingewikkeld. Vanuit deze deterministische evolutionaire processen kan namelijk wel degelijk vrije wil ontstaan. (D. Dannet 2004 Evolutie van de vrije wil) Verder wordt er gerefereerd aan het boek van Richard Dawkins omdat deze de meest populaire voorvechter is van de evolutie. Er wordt door de schrijver van het artikel alleen nadruk gelecht op de genen. Hij mist hier volledig het punt wat Richard Dawkins wil maken. Vanuit de genen komt het lichaam zou je kunnen zeggen als oversimplificatie. Hij slaat hier de overbrugging over van de tweedeling tussen geest en lichaam die er bij ons westerlingen zo diep in zit. Wat Richard Dawkins uiteen zet is dat vanuit de genen en het lichaam een veel belangrijker punt naar voren komt wat in dit artikel helemaal wordt weggelaten. De memen die als genen functioneren voor de cultuur. (R. Dawkins 2007 The God Delusion) (D. Dannet 2006 Darwins Dangerous Idea. Evolution and the Meanings of live)

Geen opmerkingen: