Nieuws Hoogtepunten

;

woensdag 4 april 2007

Lao Tse - De Weg - Schande

De vijf kleuren veroorzaken
dat de ogen verblind worden.
Renpaarden en de jacht bedrijven,
veroorzaken dat de geest gek wordt.
Goederen die moeilijk te krijgen zijn,
leiden iemand op een dwaalspoor.
De vijf smaken veroorzaken
dat de smaak in de war raakt.
De vijf tonen veroorzaken
dat de oren doof worden.
Daarom laat de wijze zich leiden
door de maag en niet door door de ogen.
Hij verwerpt het ene en verkiest het andere.

De vijf kleuren zijn: groen, rood, geel, wit en zwart.

De vijf smaken zijn: zoet, bitter, zout, zuur en scherp

De vijf tonen zijn: C, D, E, G en A.

Beschouw gunst en schande met ongerustheid.
Beoordeel grote nood alsof het je eigen persoon betreft.
Wat bedoel ik als ik zeg;
"Beschouw gunst en schande met ongerustheid"?
Gunst is ondergeschikt.
Als je haar verkrijgt - wees ongerust!
Als je haar verliest - wees ongerust!
Dat is wat ik bedoel als ik zeg;
Beschouw gunst en schande met ongerustheid.
Wat bedoel ik als ik zeg;
"Beoordeel grote nood alsof het je eigen persoon betreft"?
De reden dat ik in grote nood verkeer
is dat ik een lichaam heb.
Hoe zou er zonder lichaam, nood kunnen zijn?
Daarom kan je aan iemand
die het eigen handelen hoger aanslaat
dan handelen uit naam van de wereld,
de wereld toevertrouwen.
En aan iemand die door spaarzaam te zijn
zichzelf als gelijke van de wereld beschouwt
kun je de wereld overlaten.

We kijken er naar, maar we zien het niet.
We noemen dat, "dit ogenblik".
We luisteren er naar, maar we horen het niet.
We noemen dat, "het zeldzame".
We raken het aan, maar houden het niet vast.
We noemen dat, "niet tastbaar".
Deze drie kunnen niet tot hun grenzen worden onderzocht;
Daarom worden ze tot een [enkel ding] verenigd.
Een enkel ding - er is niets dat door boven uit stijgt,
en niets kleiner dat er tussendoor slipt.
Doelloos, vormloos! Het kan niet worden benoemd,
en het keert terug naar de toestand van niets.
Dit wordt de vorm van het vormloze genoemd,
het beeld zonder substantie.
Men noemt het zacht en ondefineerbaar.
Volg het en je zal het niet meer teugzien.
Begroet het en je zal het gelaat ervan niet zien.
Houd vast aan de weg van het heden -
en beheers de zaken van het heden,
en weet van het oeroude begin.
Dit noemt men het begin van de draad van de Weg.

Geen opmerkingen: